wtorek, 18 kwietnia 2017

Specjalnie dla klasy VIb - SZALONE RÓWNANIA


Znajdź x,  czyli zadania z cyklu "jest tutaj!"





Moi Drodzy,

znacie równania od małego, tylko nikt Wam nie powiedział, ze to równanie.

3 +  5  =  8
 
Jak sama nazwa mówi równanie ma znak równa się i później wynik. Jest jakaś lewa strona i jakaś prawa strona.
 
L  =   P
 
Wcześniej nie przyszło Wam do głowy się nad tym zastanawiać, bo na tablicy pani pisała lewą stronę, czyli 3+5, a Wy musieliście obliczyć, niektórzy zgadnąć, prawą stronę, czyli wynik :) Ale ostatecznie nadal
 
8  =  8



Teraz pojawia się nieznośny "x" - nikt go nie zna, wszystkim się myli, i co gorsze - w każdym zadaniu może się za nim kryć inna liczba. Spokojnie, to też już było, ale ktoś uznał, ze w młodszych klasach tajemniczy "x" przeraża dzieci jeszcze bardziej, więc zastąpił go niby mniej tajemniczym okienkiem, a w klasie IV kleksem...  
 
 
x +  5  =  8
 
 
Każdy szanowany się trzecioklasista bez trudu odgadnie, że pod x kryje się 3... (mam nadzieję, że to wiecie. Jeśli nie, nie mówicie mi o tym w szkole). No dobrze, ale gdy równanie wygląda trochę bardziej szokująco, a nauczycielka ewidentnie daje coraz bardziej kosmicznie wyglądające równania (nie daj Boże z ułamkami), co wtedy? Otóż wtedy jest pewna metoda rozwiązywania równań, można to nazwać schematem, puntami do wykonania, "planem wyjścia z trudnej sytuacji", czy może nawet ostatnią deską ratunku "Boże ratuj"...

1. Pozbądź się nawiasów (wymnóż),
2. Dla przerażonych ułamkami, proponuję pozbyć się też mianowników (nie, nie, to wcale nie znaczy, że mamy przepisać równanie bez mianowników, ale że musimy przez ten mianownik, czasem wspólny mianownik, pomnożyć obie strony równania, czyli każdy wyraz w równaniu.
3. Uporządkuj równanie, zredukuj wyrazy podobne.
4. Przenieś wszystkie niewiadome (tak, tak, to jest nasz "X") na lewą stronę, a liczby na prawą stroną. Pamiętaj, ze przy "przerzucaniu" na drugą stronę musisz zmienić znaki na przeciwne. Tak, tak, znak przed liczbą należy do niej!  - Uwaga, mówiąc matematycznie i super poprawnie - nie ma czegoś takiego jak przenoszenie, czy o zgrozo przerzucanie, ale zwyczajnie odejmujemy lub dodajemy po obu stronach tą samą liczbę, co na to samo wychodzi.
5. Wykonaj możliwe działania.
6. Podziel obie strony równania przez liczbę stojąca przez x


UWAGA:  Pamiętaj, że prawie każde równanie można wyliczyć kilkoma sposobami. Nie jestem nauczycielem z cyklu, co poeta miał na myśli", nie musisz liczyć moim sposobem, ale pamiętaj, aby zapisywać wszystko językiem matematycznym :) Podaję kilka sposobów, dróg rozwiązania prostego równania z podręcznika :)


I możliwość

II sposób

III ewentualność


Jak widzisz, wynik musi wyjść ten sam, niezależnie jaką drogę obierzesz.



Miłego liczenia i jeśli chcesz, możesz mi przesłać rozwiązane dodatkowe zadania mailem :)

Anna M.
P.S. Zadania do odbioru podczas lekcji :)









 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz